Proszę czekać...

ładowanie danych...
do góry
Biznes

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

W jednym z artykułów przybliżyliśmy wam historię pieczątek. Wielokrotnie mówiliśmy o ich sposobie używania, przepisach prawnych, a nawet pokazywaliśmy metodę na ich samodzielne zaprojektowanie w programie Corel Draw. To, o czym jeszcze nie mówiliśmy jest powiązanie stempla z wizytówką firmy. Dlaczego akurat z nią? Ponieważ tak samo jak pieczątka firmowa stanowi nieodłączny element identyfikacji wizualnej, która może pomóc w pozyskaniu nowych Klientów. Jak zatem powiązać wizytówkę i pieczątkę? Co mówi o tobie jej wygląd i sposób przekazywania informacji?

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

Kilka słów o wizytówkach

Wizytówka jak każdy z was zapewne wie, jest prostokątnym kartonikiem, na którym znajdują się najważniejsze informacje o nas lub o naszej firmie. We współczesnym świecie pełni funkcje reklamowe, często towarzysząc nam w trakcie zawiązywania nowych znajomości i zdobywania istotnych kontaktów.

Pierwsze wizytówki powstały już w XV wieku w Chinach, w ojczyźnie papieru. Urzędnik był zobligowany przez dekret do posługiwania się kartonikiem zawierającym jego imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko. Wizytówki cieszyły się popularnością wśród arystokracji we Francji w czasach Ludwika XIV. Na samym początku były wykonywane ręcznie, z czasem misternie zdobione, zawierały nawet podobizny właścicieli. Pierwszą drukowaną wersję wyprodukowano w Niemczech w XVIII wieku. Pod koniec XIX wieku wizytówki zaczęły już pełnić rolę reklamową.

Wizytówki ze względu na przeznaczenie można podzielić na:

- służbowe - znajduje się na nich logo firmy, imię i nazwisko, stanowisko, dane kontaktowe, nip oraz inne elementy identyfikacyjne;

- osobiste - zawierają imię i nazwisko, zawód, dane kontaktowe oraz inne;

- rodzinne - znajdują się na niej imiona i nazwiska bez adresu;

- kombinowane - połączenie wizytówki służbowej z osobistą.

Jak powinna wyglądać wizytówka

Wizytówek jest tak wiele jak firm, choć nie każdy pokusi się o posiadanie własnej. Dużo zależy oczywiście od branży, jednak na ogół jest ona dobrą i niedrogą formą reklamy oraz podniesienia

prestiżu. Projekt wizytówki najlepiej zlecić specjaliście, jednak nawet wtedy warto wiedzieć, jak powinna ona wyglądać.

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

Wizytówka nie przekazuje informacji tylko za pomocą liter, wiele mówi o jej właścicielu również poprzez inne elementy, takie jak: typografia, kolor, rodzaj papieru, oryginalny kształt czy nietypowe wykończenie.

Wizytówka i pieczątka w praktyce

Zarówno pieczątka firmowa, jak i wizytówka stanowią istotny element identyfikacji firmy. Z tego powodu warto powiązać ich wygląd, o ile jest to możliwe. Poniżej przygotowaliśmy kilka przykładów wraz z opisem, w jaki sposób potencjalni Klienci odbierają firmę na podstawie wyglądu wizytówek oraz pieczątek.

Wizytówka nr 1 - logo

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

Przykład stosunkowo prostej, jednak nowoczesnej wizytówki. Na pierwszym planie dużo miejsca zajmuje sygnet, który od razu przywodzi na myśl proste skojarzenie z branżą właścicieli wizytówki - psim fryzjerstwem. Jeśli nasza wizytówka jest skonstruowana w podobny sposób, możemy pokusić się o pieczątkę z dużym, wyrazistym logo oraz nazwą pisaną tym samym fontem, który w tym przypadku jest dobrze rozpoznawalny. Przy tak dużym logotypie warto jednak zminimalizować ilość informacji i zostawić tylko te najważniejsze - numer telefonu czy adres lokalizacji. Jeśli wizytówka jest wykonana w jednym z kolorów, w których są dostępne tusze do pieczątek, można zastosować go również na pieczątce - tworząc przy okazji spójną kolorystykę. Przy okazji warto wiedzieć, ze kolor niebieski jest synonimem stabilizacji, wiedzy i prawdy.

Wizytówka nr 2 - fantazyjny kształt

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

W tym przypadku można odejść od tradycyjnych kształtów pieczątki i zlecić wykonanie jej na zamówienie. Odbicie może mieć podobny kształt co logo na pieczątce, w prosty sposób kojarząc się zarówno z wizytówką, jak i z całą identyfikacją wizualną firmy. Zależnie od przykładu forma stempla może być bardziej złożona lub uproszczona - ważne jest, by działała na zasadzie skojarzeń. Tutaj trudno powiązać kolorystykę wizytówki oraz pieczątki, dlatego warto skupić się na typografii oraz kształtach. Przy okazji warto wiedzieć, że kolory bezpośrednio kojarzą się ze słodyczami (róż) oraz wypiekami (brąz), a cała forma wizytówki przywodzi na myśl miłe, przytulne miejsce, w którym można kupić smaczne produkty.

Wizytówka nr 3 - elegancja i prestiż

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

Jeśli chcemy zamówić pieczątkę osobistą, która będzie stanowiła bardziej formę reklamy niż służyła do podbijania ważnych dokumentów, możemy pokusić się o umieszczenie na niej eleganckich kształtów, które znajdują się również na naszym przykładzie. Warto zwrócić uwagę na ciemny kształt uwydatniający numer telefonu - dla fotografa najważniejszy jest kontakt telefoniczny, który jest najbardziej wyrazisty na całej identyfikacji. Eleganckie wizytówki czy pieczątki są na ogół proste i jednobarwne, by skupić uwagę na typografii.

Wizytówka nr 4 - prostota

Pieczątki i wizytówki - czyli to, co charakteryzuje ciebie i twoją firmę

Jeśli zarówno nasza wizytówka, jak i pozostała identyfikacja wizualna jest prosta i nie zawiera wyraźnego loga lub specjalnych kształtów, możemy zamówić standardową pieczątkę, różnicując na niej np. grubość fontu. Tak jak w tym przykładzie warto zakupić zielony tusz, który będzie nawiązywał do kolorystyki firmowej. Można pokusić się o dodanie prostokąta, na którym znajdzie się przykładowo adres lub numer telefonu, zależnie od tego, czy ważniejsze jest dla nas, by Klient skontaktował się z nami lub osobiście odwiedził naszą firmę.

Wspólny język

Zarówno wizytówki firmowe, jak i pieczątki są przedmiotami związanymi bezpośrednio z naszą firmą. To one są często oglądane przez naszych Klientów, którzy dzięki nim zapamiętują naszą nazwę, logo czy dane kontaktowe. Z tego powodu warto zadbać o ich spójność, budując jasny i czytelny przekaz mówiący o charakterze i rodzaju świadczonych usług. Macie własne pomysły na połączenie wizytówki i pieczątki? Czy coś poza fontem, kształtem, logiem oraz kolorem może w bezpośredni sposób nawiązywać do waszych usług?

Przelew online
Znajdź nas: