Proszę czekać...

ładowanie danych...
do góry
Porady
Biuro nieruchomości a pieczątki

W 2014 roku uległy zmianie przepisy dotyczące zakładania i prowadzenia biura nieruchomości. Co się zmieniło i jakie znaczenie w prowadzeniu biura ma posiadanie specjalnej i rejestrowanej pieczątki? Czym różni się agent nieruchomości od zarządcy i co zawody te mają wspólnego z pieczątkami? Zapraszamy do lektury!

źródło: Pixabay

 

Jaka jest sytuacja mieszkaniowa w Polsce na przestrzeni ostatnich lat?

Podaje się, że największy popyt na rynku nieruchomości dotyczy mieszkań, potem domów jednorodzinnych, działek a na końcu terenów inwestycyjnych. Polacy bardzo chętnie kupują mieszkania lub decydują się na wznoszenie domów jednorodzinnych przy udziale wieloletnich kredytów hipotecznych. Statystyki donoszą, że w pierwszym kwartale minionego roku banki udzieliły rekordowej ilości kredytów mieszkaniowych. Od 2014 r. pośrednik nieruchomości stał się zawodem deregulowanym, co oznacza, że nie trzeba posiadać żadnych licencji. Ale…. uwaga…. pośrednik/ agent nieruchomości, to nie to samo, co zarządca. Prawnie te zawody mają jednak pewne obostrzenia. Warto wiedzieć jakie i co to ma wspólnego z pieczątkami!

źródło: Pixabay

 

Rynek nieruchomości w Polsce kiedyś

Podaje się, że rozwój rynku nieruchomości w naszym kraju sięga XVIII a nawet i XVII wieku. To właśnie wtedy szlachta zaczęła inwestować w kamienice i place. Na początku XIX wieku r. pojawiły się pierwsze regulacje, które miały na celu uporządkować stosunki własnościowe związane z zabudowaniami i gruntami. W ustawie pojawiły się adnotacje dot. stanu posiadania i zasady związane z hipotekami. Zaczęto też zakładać księgi hipoteczne. Jak było później?

  • W latach międzywojennych pojawił się zawód rzeczoznawcy majątkowego i ogromne zainteresowanie inwestowaniem w nieruchomości. Inwestowały głównie osoby prywatne i instytucje ubezpieczeniowe. Obowiązywały wówczas dobre warunki związane z uzyskaniem kredytu oraz szeroki wachlarz rozwiązań dot. pozwoleń na pożyczki hipoteczne. Obniżono także stawki podatku dochodowego oraz zahamowano proces wzrostu cen na materiały budowlane. Ponadto wielu ludzi migrowało ze wsi do miast. Mieszkania cieszyły się więc dużym powodzeniem. 
  • Po II wojnie światowej państwo przejmowało własności prywatne. Rzeczoznawcy majątkowi działali raczej na potrzeby instytucji państwowych. Nie udzielano kredytów hipotecznych pod budowy domów jednorodzinnych. 
  • Zmiany zaszły dopiero po okresie transformacji, kiedy pojawiła się w Polsce tzw. gospodarka wolnorynkowa. Pojawiły się wówczas nowe uregulowania prawne oraz inwestorzy z kapitałem. Prężnie zaczęli działać agenci nieruchomości. Ważne i potrzebne zmiany w prawie zostały wdrożone dopiero wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

    źródło: Pixabay

     

    Biura nieruchomości obecnie

    Nie istnieją dokładne dane związane z tym ilu w Polsce jest agentów nieruchomości czy biur obrotu nieruchomościami. Można spróbować zliczyć te podmioty, które są zrzeszone w specjalnych stowarzyszeniach. Szacuje się, że obok grupy rzeczoznawców majątkowych, których zarejestrowanych jest ok. 4 tys. osób, na rynku działa podobna liczba licencjonowanych pośredników nieruchomości i ok 13 tys licencjonowanych zarządców. Na podstawie danych związanych z wydanymi decyzjami kredytowymi rynek nieruchomości w Polsce wciąż jest dobrze rozwijającą się branżą.

    źródło: Pixabay

     

    Najpierw o pośrednikach, potem o zarządcach w biurach nieruchomość

    Biuro nieruchomości zajmuje się pośrednictwem związanym z zakupem, sprzedażą, czy dzierżawą nieruchomości. Agenci nieruchomości muszą znać się na weryfikacji stanu prawnego i faktycznego obiektów oraz:

    - tym, jak prezentować nieruchomość lub działkę klientowi
    - jak nawiązywać nowe znajomości i kontakty
    - jak prowadzić negocjacje i argumentować
    - jak przeprowadzać kupno czy sprzedaż od A do Z.
    - jak skutecznie doradzać klientowi np. pod kątem niekorzystnych zapisów w umowach kupna związanych z ukrytymi prowizjami czy niekorzystnymi klauzulami
    - muszą sprawnie się obracać w dziedzinach  takich, jak: ekonomia, prawo, budownictwo, przedsiębiorczości.

    źródło: Pixabay

     

    Zawody związane z rynkiem nieruchomości - podobieństwa i różnice

    Rozróżnia się następujące zawody związane z tą dziedzina działalności gospodarczej:

      - pośrednik w obrocie nieruchomościami
      - rzeczoznawca majątkowy
      - zarządca nieruchomości

    O zawodach tych mówi m.in. ustawa o gospodarce nieruchomościami. Ustawa ta określa zasady prowadzenia działalności gospodarczej związanej z tym tematem. 

     

    Po pierwsze: Zarządca
    Zarządzanie jest zawodową, odpłatną działalnością. Polega na zleconych przez klienta działaniach związanych z obiektem (nieruchomością lub działką). Co jest ważne zarządca nieruchomości musi spełnić kilka warunków, by wykonywać taki zawód. Są to: posiadanie wyższego wykształcenia, ukończenie studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, odbycie praktyk. Od 1 stycznia 2014 r. specjalne licencje są wydawane przez Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami, która prowadzi Centralny Rejestr Zarządców Nieruchomości. 

     

    Po drugie: Agent

    Zadaniem agenta/pośrednika nieruchomości jest tzw. kojarzenie stron transakcji oraz doradztwo podczas zakupu, sprzedaży czy wynajmu nieruchomości lub działki. Jego działania nie są tak długofalowe jak zarządcy nieruchomości i mają inny charakter. 

     

    Różnica związana z zarządcą nieruchomości a agentem nieruchomości jest taka, że działalność zarządcy jest długofalowa i oparta na określonej strategii wynikającej z zamiaru klienta. Podobieństwa to to, że obydwa zawody są bardzo interdyscyplinarne. 

    źródło: KIGN

     

    Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami a pieczątki

    Wszystkie podmioty, które posiadają licencję państwową powinny posiadać obowiązkową, standaryzowaną pieczęć z indywidualnym numerem widniejącym w Centralnym Rejestrze Zarządców Nieruchomości i Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Otrzymanie takiej pieczęci jest obwarowane specjalna procedurą. Określony jest też format pieczęci (55mmx35mm) oraz jej wygląd graficzny. Na pieczęci znajduje się także logo KIGN. W celu wyrobienia odpowiedniej pieczęci należy wybrać plik, który trzeba przesłać firmie drukarskiej zajmującej się wyrobem pieczątek. 

    Polska Federacja Rynku Nieruchomości i inne stowarzyszenia a pieczątki

    PFRN także zaleca stosowanie pieczątek o określonym wyglądzie. Na pieczątce znajduje sie imie i nazwisku pośrednika lub zarządcy, numer licencji, i logo PFRN ale tylko dla członków Stowarzyszeń zrzeszonych w PFRN, dzięki temu znajduje się na pieczątce także numer z rejestru pieczątek nadany przez PFRN. Każdy zarządca, który jest zrzeszony w Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych może używać pieczątki z logo Federacji, ale musi pieczątkę zamówić w Biurze PFSZN. PFSZN także stosuje rejestr wydanych pieczęci. 

    źródło: Pixabay

     

    Agent nieruchomości a pieczątka

    Rynek nieruchomości w naszym kraju jest bardzo dynamiczny, dlatego wiele osób postanawia zostać agentem nieruchomości i założyć biuro nieruchomości. Jest też spora grupa osób, które ze względu na charakter pracy nie jest w stanie rzetelnie zająć się całym procesem kupna, sprzedaży lub wynajmu swojego lokum. Szczególnie, że nie trzeba na chwilę dzisiejszą posiadać specjalnej licencji, czy wykształcenia. Wystarczy posiadanie specjalnego ubezpieczenia OC. Zaznaczyć trzeba, że osoba zajmująca się handlem nieruchomościami musi posiadać wiele kompetencji oraz szeroką wiedzę prawną i administracyjną, a nawet umiejętności z zakresu fotografii, grafiki, czy social-media.  Biuro można prowadzić jednoosobowo w formie działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, osobowej albo kapitałowej. Możliwości jest wiele. Ważne, aby posiadać lokal, a w dzisiejszym, cyfrowym świecie ważne jest posiadanie sprawnej platformy internetowej, strony www, czy konta na platformach społecznościowych. Oczywiście obowiązkowa będzie też pieczątka, która zgodnie z zapisami polskiego prawa nie jest wymagana dla firmy, o czym pisaliśmy TUTAJ, ale zwyczajowo jest atrybutem potwierdzającym wiarygodność prowadzonej działalności. 

    źródło: Pixabay

     

    W dzisiejszych czasach, w których ważną dziedzina jest inwestowanie pieniędzy w nieruchomości, lokale, czy ziemię, jest znalezienie godnego zaufania zarządcy czy agenta nieruchomości. W tej branży bardzo ważne jest zaufanie i kompetencje. Bardzo ważne jest też poświadczenie o wiarygodności biura nieruchomości, wpisanie go do stowarzyszenia, rejestru, czy posiadanie numerowanej pieczątki. O opinii biur nieruchomości świadczą zwykle także zadowoleni klienci, dlatego warto poszperać w internecie i poszukać informacji na temat biura, agenta, zarządcy, któremu chcemy powierzyć swoje majątkowe sprawy. 




  • Przelew online
    Znajdź nas: