Proszę czekać...

üadowanie danych...
do góry
Porady
Jak znaleźć wartościowych pracowników i zatrzymać ich w swojej firmie

Pozyskiwanie pracowników jest trudnym i żmudnym procesem w wielu firmach, którym zależy na wartościowym i wydajnym zespole. Niestety rekrutacja nie zawsze należy do najłatwiejszych w zmieniającym się dynamicznie rynku. Podobnie wygląda sprawa z utrzymaniem dobrego pracownika - headhunterzy, oferujący lepsze płace i stanowiska, docierają do coraz większego grona specjalistów. Jak sobie poradzić w trudnym rynku zatrudnienia? Dlaczego ok. 34% pracodawców ma trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników?

Jak znaleźć wartościowego pracownika - zacznij od medium

Dawniej poszukiwanie kandydatów na nowe stanowisko ograniczało się do przekazania oferty do urzędu pracy, wywieszeniu ogłoszenia na tablicy czy szepnięciu słówka znajomym, którzy mogli polecić kogoś na nowe stanowisko. Pracownik pojawiał się w firmie, podpisywaliśmy umowę, podbijaliśmy ją pieczątką firmową i po sprawie. Aktualnie proces wygląda nieco inaczej, gdyż głównym medium, za pomocą którego znajdujemy pracowników jest Internet, który wymusza na nas zupełnie inne zachowania.

Jeśli rozpoczynamy poszukiwania nowego, wartościowego pracownika, musimy dobrze opracować ogłoszenie o pracę. Nadmiar wymagań, ich zbytnia szczegółowość, krótki i ogólnikowy opis nie zachęcają do składania CV. Często mówi się, że znalezienie dobrego pracownika zaczyna się od określenia tego, kogo naprawdę poszukujemy, a nie od opisu stanowiska.

Komunikat o poszukiwaniu pracownika powinien być zawsze dopasowany do branży - inaczej wyglądają ogłoszenia do pracy na produkcję, do sektora finansów, a inaczej dla zawodów kreatywnych, które mają zachęcać najlepszych do odpowiedzi. Jeśli wystawiamy to samo zawiadomienie po raz kolejny, ponieważ nie udało nam się do tej pory znaleźć nikogo godnego uwagi lub nikt się nie zgłosił, powinniśmy zastanowić się nad ewentualnymi błędami, które są przyczyną takiego stanu rzeczy.

Ogłoszenie w Internecie warto zamieścić przede wszystkim w najpopularniejszych portalach związanych z pracą, ale również postawić na media społecznościowe i własną stronę internetową. Coraz więcej firm decyduje się na podstronę "Kariera", która pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze na dodawaniu nowych ogłoszeń o pracę. Media społecznościowe czyli Linkedin, Facebook, a nawet Instagram i Snapchat są szybkim sposobem na znalezienie odpowiednich pracowników.

Niska stopa bezrobocia sugeruje, że aktualnie nie pracuje tylko ten, kto nie chce pracować. Jest to trudna sytuacja dla pracodawcy, gdyż często najlepsi specjaliści mają już dobrze płatną pracę i sprawny system motywacyjny, dzięki któremu nie szukają nowego stanowiska. W tej sytuacji wkraczają headhunterzy, którzy oferując lepsze warunki socjalne, płacowe czy możliwość awansu przekonują specjalistów do zmiany pracy. O ile jest to skuteczna strategia, tak sprawdza się raczej w większych firmach, które mogą sobie pozwolić na przebicie oferty konkurencji.

Rozmowa kwalifikacyjna - doświadczenie i wykształcenie to nie wszystko

Średnio ze 100 otrzymanych CV, zaledwie 5-10% jest cokolwiek wartych. Dzieje się tak dlatego, że osoby aplikujące o pracę często powielają swoje CV i ich zamierzeniem jest ilość, a nie jakość wysłanych odpowiedzi. Jeśli uda nam się znaleźć ok. 10 potencjalnych kandydatów na stanowisko, to możemy uznać to za sukces. W kolejnym kroku powinniśmy podjąć próbę umówienia się na rozmowę z ok. 5 osobami, z których na ogół ktoś jeszcze zrezygnuje.

W trakcie weryfikacji kandydata nie musimy wcale trzymać się szablonowych pytań, które od lat krążą w sieci i są znane większości osób, które oczywiście przygotowały się na rozmowę. Najważniejsze dla nas powinno być to, dlaczego dany kandydat nie pracuje już na poprzednim stanowisku i jakie są jego oczekiwania odnośnie pracy. Oczywiście pytania poboczne również warto zadać, ale nie oczekujmy na nie oryginalnych odpowiedzi.

Poza weryfikacją doświadczenia i wykształcenia warto zastanowić się nad tym, czy dany pracownik pasuje do profilu naszej firmy. Często nawet najbardziej kompetentne osoby nie dogadają się z zespołem i będą przysparzały kłopotów, dlatego lepszą opcją jest przeszkolenie osoby z potencjałem i odpowiadającym nam charakterem. W czasie trwania rozmowy kwalifikacyjnej trudno jasno określić, czy dany kandydat będzie pasował do naszej filozofii firmy, dlatego warto przygotować sobie zestaw pytań lub testów, które pokażą nam jego sposób myślenia i np. reakcję w awaryjnych sytuacjach. Duże firmy zatrudniają często specjalistów, którzy przeprowadzają testy osobowości na przykładzie abstrakcyjnych zadań. Warto otworzyć się na niekonwencjonalne rozwiązania, które spowodują, że kandydat na stanowisko pokaże to, kim naprawdę jest.

Motywacja pracowników - czyli jak zatrzymać wartościowych pracowników

Udało nam się przejść przez proces rekrutacji i znaleźć wartościowego pracownika? To tylko połowa sukcesu! Jak pokazują badania, największe zaangażowanie w pracę mają osoby do 3 miesiąca pracy (czyli zwyczajowy okres próbny) oraz do roku. Pracownicy z 2-3 letnim stażem wykazują najmniejsze zaangażowanie, które wynika z tego, że dobrze znają już swoje środowisko pracy. To właśnie wtedy rozważają odejście i jeśli zależy nam na ich zatrzymaniu, musimy odpowiednio zadziałać. Jeśli martwicie się utrzymaniem wykwalifikowanych pracowników w firmie, to nie jesteście sami - aż 72,5% pracodawców ma te same obawy co wy.

Głównymi przyczynami rezygnacji z pracy są:

- zbyt niska płaca,
- słabe warunki socjalne,
- brak możliwości rozwoju i awansu,
- konflikt z szefem wynikający ze złej komunikacji,
- zbyt duże obciążenie pracą,
- wprowadzenie zmian organizacyjnych bez akceptacji pracowników.

Jak zatrzymać pracownika w firmie:

Nagradzaj go za efekty pracy - pracownik doceniany, to pracownik zmotywowany. Oczywiście nie każdego członka zespołu można chwalić przez większość czasu, ale gdy uda mu się wykonać poprawnie zadanie lub osiągnąć coś ponad zakres naszych oczekiwań, warto dostrzec to na forum publicznym. Szef-menager nie powinien podchodzić surowo do pracowników - brak pochwał jest złą praktyką, która nie skutkuje wzrostem motywacji. Pamiętajmy również o tym, że o ile nagradzanie należy czynić oficjalnie, tak przekazywanie uwag musi odbywać się w cztery oczy. Najbardziej opłacalną formą nagradzania pracownika są słowne pochwały, jednak często nie są wystarczające, by zatrzymać na dłużej wartościowych pracowników. Doskonale sprawdzają się świadczenia pieniężne takie jak wyższe wynagrodzenie, premia uznaniowa czy świadczenia socjalne, których nie zapewniają konkurencyjne firmy na tym samym stanowisku.

Stwórz warunki do rozwoju - wartościowi pracownicy dążą na ogół do szeroko pojętego rozwoju osobistego, o który możemy zadbać w godzinach pracy. Przede wszystkim warto zagwarantować atrakcyjny system szkoleń, możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji na koszt firmy czy nawet kursy nauki języka obcego. Poza tym pracownik musi wiedzieć, że ma szansę na awans i lepszą pozycję w firmie. Jeśli pomimo swoich wysiłków nie ma możliwości objęcia wyższego stanowiska, jego motywacja do pracy może zacząć spadać.

Zadbaj o świetne warunki pracy - świetne warunki w pracy to nie tylko bezpłatna kawa czy herbata, ale również zorganizowanie coraz popularniejszego rest roomu. Atmosfera panująca w firmie przekłada się bezpośrednio na motywację i zaangażowanie pracownika, który dostrzega wiele drobiazgów. Ważne są również kontakty z kolegami, możliwość wyrażania własnego zdania oraz zdrowy dialog, w czasie którego można zgłaszać swoje obiekcje. Wiele osób nie lubi również ścisłej kontroli i braku decyzyjności.

Umowa lojalnościowa - pracownika można również zatrzymać w firmie za pomocą umowy lojalnościowej. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie, gdyż osoba, który nie chce dłużej z nami pracować z powodu niskiego wynagrodzenia, kiepskich warunków socjalnych czy braku możliwości rozwoju, odejdzie pomimo grożących jej kar. Jeśli jednak rozważacie taką opcję, to powinniście wiedzieć o tym, że takowe umowy mogą przybierać różne formy - zakazują współpracy z innymi podmiotami w czasie trwania stosunku pracy czy nawet żądają zwrotu kosztów za odbyte szkolenia w przypadku zmiany pracy. Pamiętajcie o tym, by dobrze określić czas trwania umowy i umieścić na niej ważną pieczątkę firmową.

Pracownik na wagę złota

Dobry pracownik jest zupełnie czymś innym dla każdego pracodawcy. Jedno jest jednak wspólne - chęć znalezienia go i zatrzymania na dłużej, by mógł przynieść odpowiednie zyski dla firmy. By tego dokonać należy podejść uważnie do procesu rekrutacji i zadbać o pracownika po przyjęciu go do firmy. Najlepsi specjaliści doskonale zdają sobie sprawę z własnej wartości i jeśli nie otrzymają tego, co się im należy w ich odczuciu, po prostu odejdą do innej pracy.

Co sądzicie o obecnym rynku pracy? Czy szukanie pracowników sprawia wam trudności?

Źródła: http://www.hrtrendy.pl/2013/02/14/jak-zmienia-sie-zaangazowanie-pracownikow/ http://www.workservice.com

Przelew online
Znajdź nas: