Proszę czekać...

üadowanie danych...
do góry
Porady
Co ma wspólnego ortografia z pieczątkami?

Pozornie dwa odmienne światy - świat pieczątek i stempli oraz ortografia! Jednak te dwa światy mogą się ze sobą spotkać i z powodzeniem wspierać. Już w Polsce językoznawcy biją na alarm! Uważają, że wśród polskiej młodzieży i dzieci znajomość reguł ortograficznych jest na najniższym poziomie od lat. Oczywiście pokazują to badania! Jak prostymi zabawami z wykorzystaniem pieczątek  można utrwalić u swojego dziecka wiadomości na temat reguł ortograficznych? Oto zatrważająca diagnoza naszych czasów. Mamy też kilka pomysłów na efektywne wykorzystanie pieczątek do wsparcia swoich pociech w nauce ortografii! Czytajcie w co się bawić i gdzie można zamawiać pieczątki i kolorowe poduszeczki z tuszami do obijania pieczątek, aby móc wykorzystać je do ortograficznych zabaw!

Dlaczego popełniamy błędy?

Nauczyciele i językoznawcy za najważniejszy powód popełniania masowych błędów ortograficznych uważają:

- spadek czytelnictwa
Zamiast książkami, gazetami, dzieci i młodzież posługują się telewizją, komputerem, tabletem, telefonem. Otacza ich świat obrazu a nie świat słów.
- brak umiejętności korzystania ze słowników
Dzieci w IV klasie szkoły podstawowej mają problem z wynajdywaniem słów w słowniku. Nie potrafią tego robić….. nie znają kolejnych liter w alfabecie!
- brak dbałości o tekst
Nauczyciele wskazują, że uczniowie pisząc odręcznie jakiekolwiek zadanie domowe przestają w większości dbać  o to, czy popełniają w nim jakiś błąd czy nie. Uważając, że to praca nauczyciela, aby tekst sprawdzić i poprawić.  Inna sprawa, czy młodzież i dzieci biorą sobie do serca wskazówki nauczyciela do ich dalszej pracy względem ortografii czy innych, popełnianych błędów.
- przykład idzie z góry
Jeśli rodzice nie przykładają wagi do tekstu. Nie piszą, jeśli piszą, to nie dbają o to jakich słów używają, nie korzystają ze słownika, to dzieci wykształcają w sobie przekonanie, że ortografia jest niepotrzebna.
- brak wsparcia szkolnej edukacji
Rodzice współczesnych uczniów klas wczesnoszkolnych oraz klas 4-8 w większości uważają, że obowiązek nauki zasad ortograficznych spoczywa na szkole. Jak pokazuje praktyka, nie wszystkie dzieci są w stanie w równym czasie opanować reguły ortograficzne. Potrzebne są więc ćwiczenia w czasie pozalekcyjnym.

 

źródło: Pixabay

3 przyczyny popełniania błędów ortograficznych?

Barbara Sawa, autorka książek dla nauczycieli i rodziców wyróżniła 3 przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu:

  1. przyczyny wywodzące się z niedoskonałości metody dydaktycznej,
  2. czynniki natury emocjonalnej
  3. i defekty podstawowych funkcji psychofizycznych zaangażowanych w proces czytania i pisania.

Naukę ortografii utrudniają: wady i błędy wymowy, wady wzroku i słuchu, słaba zdolność koncentracji uwagi i zapamiętywania, zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, zaburzenia lateralizacji, pośpiech i brak systematyczności, dysleksja.

źródło: Pixabay

Najczęściej popełniane błędy

Językoznawcy się lubują w analizowaniu dostępnych danych. Zwracają uwagę nie tylko na znajomość reguł ortograficznych u dzieci i młodzieży na podstawie różnych danych szkolnych, ale także na znajomość reguł wśród użytkowników Internetu. Jak pokazują badania, najczęstsze błędy internetowe to ściśle określone zwroty, słowa, frazy:

„z dużej litery” zamiast „dużą literą”,

„pojedyńczy” zamiast „pojedynczy”,

„najmniejszej linii oporu” zamiast „linii najmniejszego oporu”,

„w każdym bądź razie” zamiast „w każdym razie”

„ilość gatunków” zamiast „liczba gatunków”

„pełnić rolę” zamiast „pełnić funkcję”

„zwierze” zamiast „zwierzę”

Przeanalizowano 200 tys. wypowiedzi, najczęściej popełniane błędy to wyniki nawet ponad 70 procentowe! Czyli tylko część społeczeństwa ma świadomość poprawnej formuły.  Najczęściej popełnia się błędy na forach dyskusyjnych, komentarzach pod wiadomościami na portalach społecznościowych czy  w komentarzach do zdjęć. Podaje się, że fraza „na pewno” w badanym okresie pojawiła  się w błędnej formie w internecie 3,7 mln razy!

źródło: Pixabay

Błędy ortograficzne - urzędnicy załamują ręce…

Musimy dbać o edukację ortograficzną dzieci i młodzieży, gdyż na jakość pisowni studentów, pracowników, społeczeństw narzeka już wiele wykształconych osób! Wśród nich są nie tylko pracownicy naukowi i nauczyciele, ale coraz częściej na ilość błędów w czytanej dokumentacji narzekają urzędnicy. Zwracają oni uwagę na to, że czytają pisma z licznymi błędami. Szczególnie ważne są uwagi urzędników, którzy pracują na przykład ponad 20 lat więc mają porównanie jakie pisma trafiały do urzędu w różnych sprawach dawniej a jakiej jakości pisma trafiają teraz. Nauczyciele języka polskiego, egzaminatorzy zalecają uczniom, aby każdorazowo sprawdzali pisane przez siebie prace. Nagminne wśród uczniów, a także wśród dorosłych jest to, że po napisaniu pisma, pracy, dokumentu nie czytają go w celu sprawdzenia i wyłapania ewentualnych błędów językowych, stylistycznych, ortograficznych. Tak bardzo zaufaliśmy maszynom, „poprawiaczom” naszych błędów w telefonach komórkowych, czy programach do edycji tekstów, że wyłączamy w sobie opcję – „sprawdź!”. Jeszcze kilka lat temu i uczniowie i dorośli  mieli nawyk sprawdzania wytworzonego przez siebie tekstu. Gafa językowa mówi przecież wiele o nas, naszym charakterze i sposobie w jaki pracujemy. To dlatego, kiedy przyjmujemy się do nowej pracy cv i listy motywacyjne piszemy z ogromną starannością i nie pozwalamy sobie na jakiekolwiek uchybienie. Urzędnicy podają, że najczęstszymi błędami językowi z jakimi się spotykają to “na pewno” i “w ogóle” – pisane łącznie oraz cała paleta błędów ortograficznych!

źródło: Pixabay

Pieczątki a ortografia

Oceny niedostateczne z dyktand zniechęcają do nauki, a nudne ćwiczenia polegające na przepisywaniu mogą demotywować dziecko czy nastolatka do nauki. Z powodzeniem można wspomóc dziecko w nauce ortografii z wykorzystaniem pieczątek: oto kilka pomysłów….

1. Zamów litery alfabetu i urządzaj zabawy w odbijanie pieczątek!

Zamów litery alfabetu, wszystkie lub te, które są potrzebne do treningów ortograficznych. Możesz też wykonać je wycinając je z ziemniaków. Można się bawić.


2. Stwórz kilka dyktand z wykorzystaniem pieczątek. Na specjalnie skonstruowanej pieczątce w postaci gryfu drewnianego lub kołyski drewnianej możesz zawrzeć słowa z dziedziny np “ż” lub “rz”, albo kilka zdań! Obowiązkowo w miejscu liter: „ó”/”u”, „ż”/ „rz”, „h”/”ch” pozostaw miejsce wolne na odręczne wpisanie poprawnej formy!

3. Wytnij z gazet fragmenty tekstów i zamaż pisakiem trudne słowa – poproś dziecko/ nastolatka o poodbijanie pieczątkami z literami nad problematycznymi słowami  poprawnych form liter.

4. Myślograficzne słowa – poproś dziecko/ nastolatka o namalowanie trudnych słów. O stworzenie specjalnych fiszek z obrazkowymi słowami - mogą być to na przykład słowa wyjątki ortograficzne, które każdy z nas powinien znać!  Wzrok i litera razem działają cuda! Najnowsze badania wykazują, że człowiek uczy się wyjątkowo szybko, jeśli litery/ słowa/ frazy uzupełniane są ilustracjami. A już najlepiej ilustracjami żartobliwymi, humorystycznymi.

5. Polisensoryczność z wykorzystaniem pieczątek. Myślenie polisensoryczne polega na  aktywizacji lewej (językowej) i prawej (artystycznej) półkuli mózgowej. Szybciej uczymy się będąc w ruchu! Można wydrukować sobie śmieszne wierszyki z pustym miejscem na „ó”/”u”, „ż”/ „rz”, „h”/”ch”. Polecić podopiecznemu uzupełnić je pieczątkami, czytać  na głos, a potem zawiesić swoje dzieło w pokoju, w widocznym miejscu, aby można było na nie spoglądać podczas nauki czy zabawy. Oto jeden z takich wierszyków…


Zapamiętaj , proszę, słowa
niech Ci dobrze wpadną w ucho:
piór-pierze, główny- głowa,
blacha- blaszka, suszyć – suchy.
kiedy dręczy Cię niepewność,
zawsze sobie przypominaj:
wierzyć- wiara, drzewo-drewno,
błahy- błazen, druh – drużyna.
A nuż głoski się odmienią?
Sprawdź, gdy piszesz, to pomaga!
Wożę- wóz, pieniężny- pieniądz,
stożek- stóg, wahadło- waga.
Zapamiętaj, zawsze tu,
pisz otwarte, zwykłe „U”
w słowach „skuwka” i „zasuwka”
gdyż wyjątkiem są te słówka.
W cząstkach: -„unka”, „-un” i – „unek”:
opiekunka, zdun, pakunek.
Pisz je w cząstce –ulec,
więc: budulec i hamulec.
ulu, dwu, gdzie „u” litera
wyraz  kończy lub otwiera.
Wreszcie niech nikt nie kreskuje
w czasowniku cząstki – „uje”!

6. Można zabawić się w pieczątkowanie zamiast przepisywania drobnych tekstów, pieczątkowanie z pamięci, wykorzystywanie pieczątek, gdy tekst dyktuje dorosły (pieczątkowanie ze słuchu) oraz pieczątkowanie z komentowaniem (na przykład wykorzystywanie zrobionych już karteczek ze słowami, w które są uzupełnione pieczątkami z „ó”/”u”, „ż”/ „rz”, „h”/”ch”, aby potem je segregować zgodnie z różnymi regułami ortograficznymi.

7. Jak wiadomo nie od dzisiaj na nasz umysł wpływają także kolory. Nie bez znaczenia więc będzie stosowanie do pieczątek zabaw ortograficznych różnokolorowych poduszek do odbijania stempli!

 

Warto pamiętać, że wtłoczenie do głowy dziecka lub nastolatka reguł ortograficznych wymaga treningu i ćwiczeń. Kilka lekcji w semestrze szkolnym nie rozwiąże problemu. Warto stosować różne techniki i zabawy, aby nasza pociecha była świadoma używanego przez siebie języka i norm językowych. Świadczy to nie tylko o doskonałej jakości edukacji, ale też o szacunku dla języka ojczystego! Przy okazji różnych imprez, uroczystości świąt można wykorzystać pieczątki z literkami lub gotowymi frazami, aby stworzyć na przykład:

-list do w. Mikołaja,
-kartkę urodzinową lub imieninową,
-zaproszenie na urodziny,
-laurkę dla Babci i Dziadka….

Ćwiczenia językowe nie muszą być trauma dla dziecka. Warto korzystać z podpowiedzi praktyków. W nowoczesnej edukacji wykorzystuje się różnego rodzaju gadżety w postaci pieczątek, czy innych przedmiotów. Szczególnie, że w dobie internetu można mieć pieczątkę za 24 godziny, zamawiając potrzebne zestawy on-line! Niektórzy są tak pomysłowi w nauce ortografii, że potrafią uczyć jej zasad wykorzystując naukę kodowania! Polecamy artykuł zamieszczony na stronie kodowanienadywanie.

Przelew online
Znajdź nas: