Proszę czekać...

üadowanie danych...
do góry
Porady
Logo firmowe - czy naprawdę ma znaczenie?

Wraz z założeniem działalności gospodarczej stajemy przed problemem rozpoznawalności firmy, która powinna jak najszybciej zaistnieć wśród konkurencji. Nie ma na to lepszego sposobu niż logo, które wbrew pozorom jest często pomijane przez początkujących przedsiębiorców. Czy naprawdę konieczne jest posiadanie logo firmowego? Jak powinien wyglądać profesjonalny projekt i czy można go wykonać samodzielnie?

Czym różni się logo od logotypu?

Problem z nazewnictwem może przysporzyć nam nieco problemów, gdyż często obu nazw używa się wręcz wymiennie. Logo jest graficzną formą przedstawienia symbolu oraz nazwy firmy czy organizacji, które stosuje się na materiałach drukowanych, reklamach, budynkach, pojazdach i innych przedmiotach związanych z identyfikacją wizualną firmy. W jego skład mogą wchodzić sygnet, logotyp czy hasło firmowe. Sygnet jest graficznym symbolem firmy, logotyp graficznie zapisaną nazwą, a hasło firmowe dodatkowym tekstem, który najczęściej sugeruje profil firmy lub przekazuje jej wartości.

Dlaczego warto rozróżniać powyższe pojęcia? Składając zamówienie u profesjonalnego grafika lub projektując własne logo, należy wiedzieć dokładnie z jakich elementów powinno się ono składać. Oczywiście może być ono również samodzielnym sygnetem czy logotypem, jednak najczęściej stosuje się ich przemyślaną kompozycję.

Czy logo firmowe jest potrzebne?

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie powyższe pytanie. Na początku biznesowej ścieżki staramy się w końcu oszczędzać i dbamy wyłącznie o najważniejsze rzeczy takie jak np. zakup pieczątki firmowej. Nie możemy jednak pomijać logo, które znacząco wpływa na sukces firmy, zachęcając lub zniechęcając klientów do zakupu. Odpowiedni wizerunek jest w końcu budowany na wielu polach jednocześnie - nie jest to tylko odpowiednia siedziba, strona internetowa czy zespół zgranych ludzi. Jeśli nie będziemy rozpoznawalni, szybko zginiemy w gąszczu innych, podobnych przedsiębiorstw.

Logo kreuje wizerunek firmy. To od niego zależy, czy potencjalny klient w czasie pierwszego kontakt zapamięta i skojarzy ją pozytywnie czy negatywnie. Dobrze zaprojektowane logo powinno odzwierciedlać nie tylko podstawowy profil działalności (lub go sugerować) ale przekazywać odpowiednie emocje, zasady czy wartości panujące w firmie. Warto przyjrzeć się logo znanych marek - są one zaprojektowane w taki sposób, by pokazać agresywność, bezpieczeństwo czy lekkość i pogodę ducha. Często działają na nas podświadomie, gdyż rzadko mamy czas analizować ich ukryte znaczenie.

Logo pomaga zdobyć zaangażowanie i lojalność klientów. Jeśli stworzymy adekwatny symbol i logotyp do naszej marki, a następnie będziemy się nimi prawidłowo i często posługiwali, zapadną na stałe w pamięć. Często jest tak, że wraz z nazwą danej firmy kojarzymy kolory logo, jego wygląd, a następnie produkty czy oferowane usługi. Większość z nas jest wzrokowcami, którzy lepiej zapamiętują nawet najprostsze znaki niż skomplikowane nazwy. Przy okazji mamy tendencję do powracania do ulubionych marek, które niekoniecznie muszą być najlepsze, ale są nam znane i podświadomie jesteśmy do nich przywiązani.

Logo jest świetnym narzędziem marketingowym. Możemy je stosować na wizytówkach, ulotkach czy na stronie internetowej, dzięki czemu szybciej zapadnie w pamięć potencjalnym klientom. Dobrze dopracowane może stać się nawet jednym z głównych powodów sprzedaży danych usług czy produktów. Dzieje się tak oczywiście w przypadku dużych firm, jednak nie powinniśmy bagatelizować jego skuteczności. Z logo można powiązać nie tylko produkty, ale również znanych aktorów, sportowców, blogerów czy celebrytów, którzy chcąc czy nie chcąc oddadzą mu nieco swojej charyzmy.

Logo przyciąga uwagę klienta. Jeśli nasze produkty lub usługi są nim oznaczone, potencjalny klient łatwiej odnajdzie nas wśród setek podobnych marek. Gdy nasza konkurencja ma słabe logo lub w ogóle go nie posiada, na starcie zyskujemy uwagę klienta, który jest przyciągany ciekawą formą graficzną czy typografią.

Na koniec oczywistość - logo firmowe jest standardem i wpływa na to, czy będziemy postrzegani jako profesjonaliści czy amatorzy w swojej dziedzinie. O ile jest to "tylko" znak, który może wydawać się niepotrzebny, to w świecie marek jest on wyznacznikiem naszego podejścia. Jeśli rozumiemy konsumenta i chcemy zapewnić mu łatwość rozpoznawania, odpowiednie wrażenia estetyczne czy charakter naszej firmy, to prędzej czy później musimy o niego zadbać.

Jak powinno wyglądać profesjonalne logo firmowe?

Niezależnie od tego, czy będziecie korzystali z usług profesjonalnego grafika czy sami zaprojektujecie logo, powinniście wiedzieć w czym tkwi jego moc i w jaki sposób powinno być zaprojektowane. Oto 4 cechy skutecznego loga firmowego:

- Czytelne
Logo musi być przede wszystkim czytelne dla potencjalnych klientów. Nadmiar elementów, kolorów, ich złe zestawienie sprawiają, że staje się ono niezrozumiałe i trudne do zapamiętania. W ostatnich latach panuje ponadto tendencja do maksymalnego upraszczania logo, która dodatkowo poprawia jego czytelność. Oczywiście nikt nie zabroni nam posługiwania się skomplikowanym logotypem (np. ręcznie rysowanym), jednak musimy mieć na uwadze to, w jaki sposób będziemy go używali. Inaczej wybiera się logo na strony internetowe, a inaczej dla firm prowadzących działalność poza siecią.

- Charakterystyczne i znaczące
Logo powinno kojarzyć się z profilem działalności firmy, jej wartościami, emocjami, które chce wzbudzić lub sugerować to, do czego dąży i jakie są jej ambicje. Często nabiera ono szczególnych cech z czasem, gdy konsekwentnie budujemy wizerunek swojej firmy. Ważne jest jednak to, by logo nie było przypadkowym zestawieniem grafiki i tekstu, a niosącym określony przekaz projektem.

- Oryginalne
Jeśli nasza firma jest monopolistą lub stworzyliśmy nowy produkt, nie powinniśmy mieć trudności ze stworzeniem oryginalnego logo. Jeśli jednak zakładamy firmę ubezpieczeniową, sklep z odzieżą sportową czy salon fryzjerski, musimy wyróżnić się wśród konkurencji i uważać na to, by nie popełnić plagiatu. Wbrew pozorom istnieje wiele możliwości przedstawienia tego samego profilu działalności, należy jednak postawić na kreatywność i znajomość swoich klientów. Bądźmy jednak oryginalni - kopiowanie nawet dobrze znanych znaków nigdy nie przynosi niczego dobrego.

- Użyteczne
Logo firmowe musi być użyteczne. W końcu po co nam logotyp czy symbol, którego nie możemy nigdzie użyć? Wybierając odpowiedni projekt należy zastanowić się, w jaki sposób będziemy go najczęściej stosowali - czy planujemy oznaczać logiem wszystkie dokumenty firmowe, produkty czy będzie ono jedynie elementem na stronie internetowej? W zależności od tego w jakiej odległości potencjalny klient będzie miał z nim kontakt, powinniśmy powiązać jego szczegółowość, poziom skomplikowania, a nawet wielkość liter. Zwróćmy również uwagę na to, czy da się je zaadaptować do zróżnicowanych sytuacji - być może wraz ze wzrostem firmy będziemy używali go w inny sposób (częste zmienianie logo nie jest wskazane).

Jak stworzyć logo za darmo?

Projektowanie logo firmowego to nie tylko domena grafików - możemy je wykonać również samodzielnie. Jednak jeśli nasz budżet na to pozwala, lepszym wyborem będzie wynajęcie profesjonalisty. Musimy mieć świadomość, że zna on swoją branżę i wie, jak podejść do zagadnienia zarówno pod kątem teoretycznym jak i praktycznym. Przy okazji zadba o to, by logo było oryginalne, charakterystyczne i stało się doskonałą podstawą budowania wizerunku firmy. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to konieczność. Czujecie się na tyle zdolni, by samodzielnie zaprojektować logo?

Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z programów do tworzenia logo online za darmo, które udostępniają gotowe szablony, umożliwiają wgrywanie grafik, zmienianie kolorów czy edycję tekstów. Jednym z przykładów mogą być canva.com czy onlinelogomaker.com.

Programy do tworzenia logo za darmo możemy również pobrać na swój komputer i wypróbować dostępne możliwości. Przykładem takiego rozwiązania są Logo Maker czy LogoSmartz.

Jeśli nie chcemy płacić za projekt, możemy również skorzystać z gotowych wzorów logo do pobrania. Musimy mieć jednak świadomość tego, że z tego samego wzoru często będą mogły skorzystać różne osoby i nasz projekt może nie zyskać zadowalającej oryginalności. Projektów za darmo można poszukać na serwisach takich jak freepik.com/a> czy publicdomainvectors.com.

Logo firmowe na wyciągnięcie ręki

Logo firmowe jest nie tylko potrzebne, ale wręcz niezbędne w czasie zakładania działalności gospodarczej i budowania wizerunku swojej firmy. Pamiętajmy o tym, że nie musi być ono wyłącznie w formie cyfrowej, ale może znaleźć się również na pieczątce firmowej. Bardzo modne i oryginalne są logotypy w stemplach, których można używać nie tylko do znakowania produktów, ale do tworzenia kartek z podziękowaniami dla klientów lub prezentów np. z okazji świąt.

Uważacie, że lepiej wykonać projekt logo firmowego samodzielnie, czy warto skorzystać z usług profesjonalisty?

Przelew online
Znajdź nas: